Page 54 - VakıfBank Kültür Yayınları - Kitap Özetleri
P. 54
Fenike Miti ve Fenikecilik
Lübnan Düşüncesinin Temelleri
Mehmet Fahri Danış
TARİH
Eser Adı: Fenike Miti ve Fenikecilik
Lübnan Düşüncesinin Temelleri
Yazar Adı: Mehmet Fahri Danış
Dizi Adı: Tarih
İlk Basım Tarihi: Mart 2024
Sayfa Sayısı: 424
Kitap Boyutları: 19,5 cm x 24 cm
Arka Kapak Yazısı
“Fransız Şarkiyatçılar ağırlıkta olmak üzere, 18. yüzyıl
sonu ve uzun 19. yüzyıl boyunca bir grup Avrupalı
yazarın çalışmaları vasıtasıyla kurulan söylem, “istisnai”
bir temsil olarak Grand Liban’ı ve modern anlamda bir
Lübnan devletini mümkün kılmış, dahası bu temsilden
doğan milliyetçi söylem alanı içerisinde Fenikeci hareketi
doğurmuştur. Oluşan bu Lübnan temsili, Lübnan’ı Said’in
incelediği şekliyle kurulan Şark temsilinden bağımsız,
istisnai bir imaj olarak içerir ve Lübnanlıları Fenikelilerin
torunu olarak kodlayarak Lübnan’ı “Şark içerisindeki
Garp” formunda (yeniden) okur. Modern Lübnan’ı mümkün
kılan, Fransız himayesi altında bir Hristiyan yurdu
olarak kurumsallaştıran ve Akdeniz üzerinden Avrupa
medeniyetinin bir küçük üyesi haline getiren bu söylem;
çevresinden yalıtılmış, Arap değil Fenikeli, Müslüman değil
Hristiyan ve Ortadoğulu değil Akdenizli bir kültürel yapı
öngörür.”
Lübnan’ı; Arap ve Doğulu niteliklerinden soyutlanmış,
Akdenizli antik bir medeniyetin varisi, “kozmopolit” ama
“Hıristiyan karakterli” bir istisna olarak sunma girişimi,
uğruna “şiir yazılabilecek” bir ülke inşa edilmesinin önünü
açıyordu. 19. yüzyılda Fransız Şarkiyatçılar, gezginler ve
Kısa Özet düşünürler Lübnan’ı antik Fenike’nin mirasçısı, Şark içinde
korunmuş bir Garp adacığı olarak gördüler ve Lübnanlılara
Eser, Lübnan fikrinin Antik Yunan’dan itibaren Batı’nın Fransa tarafından “bahşedilecek” bir ülkenin, kadim
Fenikelileri ya da Lübnanlıları algılayış ve temsil etme Fenike geleneğini yeniden yaşatmak anlamına geleceğini
düşündüler.
biçimleri üzerinde durarak bunun 19. yüzyıl Şarkiyatçılığı Bu kitap, modern Lübnan fikrini mümkün kılan söylemsel
içerisinde belirli yönde bir düşünce pratiğini ürettiğini bir geleneğin ve bu geleneğin ürettiği kurucu-mitin detaylı
iddia ediyor. Fransız yazınında Lübnan’ı Fenike’ye bir analizini sunuyor. Antik Yunan’dan itibaren Batı’nın
eşleştiren söylem biçiminin izini süren ve aynı zamanda Fenikelileri ya da Lübnanlıları algılayış ve temsil etme
biçimleri üzerinde durarak bunun 19. yüzyıl Şarkiyatçılığı
Lübnanlı Mârûnîlerle Fransızlar arasındaki, kökenleri Haçlı içerisinde belirli yönde bir düşünce pratiğini ürettiğini iddia
Seferleri’ne dayanan siyaset-üstü ilişkiyi de önemli hale ediyor. Elinizdeki çalışma; Lamartine, Nerval, Flaubert gibi
getiriyor. Şark seyyahlarının eserlerinden Ernest Renan’ın Mission
de Phénicie’sine ve Victor Bérard’ın Les Phéniciens et
l’Odyssée’sine dek Fransız yazınında Lübnan’ı Fenike’ye
eşleştiren söylem biçiminin izini sürüyor. Bu, aynı zamanda
Lübnanlı Mârûnîlerle Fransızlar arasındaki, kökenleri Haçlı
Seferleri’ne dayanan siyaset-üstü ilişkiyi de önemli hale
getiriyor. 20. yüzyılın hemen başında kendilerine “Genç
Fenikeliler” diyen bir grup Lübnanlı Hıristiyan’ın edebî ve
kültürel faaliyetleri, modern Lübnan’ın çokkültürlü, Batılı,
“Fransız” bir siyasal birim olarak teşekkülünü mümkün
42 kılıyor.